Wystawa sonetów
„Koniec srebrnej nitki” to 4. książka poetycka Izabeli Fietkiewicz-Paszek, wydana w 2023 r.
Tom zawiera 22 sonety, upamiętniające postaci i twórczość nieżyjących pisarek i pisarzy związanych z Kaliszem. Książka wzbogacona jest o Aneks – 8 sonetów, które pierwotnie były częścią spektaklu (wg scenariusza Anety Kolańczyk) pt. „Najtrudniej podobno pisać o sobie samym. Adam Asnyk do Franciszka Kvapila”. Wierszom towarzyszą obrazy Jarosława Wójcika, polskiego artysty od 40 lat mieszkającego i tworzącego w Australii. Poetka pilnuje dokumentalnej treści sonetów, zawiera w nich charakterystyczne cechy pisarstwa bohaterów, przytacza tytuły i fragmenty ich utworów, prezentuje znamienne wydarzenia z ich biografii, łącząc je z historią miasta, lokalizuje postaci w topografii. Wszystko zamyka w niełatwej konwencji trzynastozgłoskowego sonetu włoskiego.
Książka doczekała się około 20 omówień i recenzji w prasie literackiej, była nominowana do 12. edycji Nagrody Poetyckiej im. K.I. Gałczyńskiego ORFEUSZ. Teksty zawarte w książce powstały podczas pobytu autorki w rezydencji literackiej w ramach programu „Goście Radziwiłłów”, organizowanego przez Departament Kultury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. Wydanie książki i produkcja towarzyszącego filmu zostały dofinansowane w ramach stypendium Marszałka Województwa Wielkopolskiego w dziedzinie kultury. Książka, wydana pod patronatem Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Adama Asnyka w Kaliszu, ukazała się dzięki finansowemu wsparciu Urzędu Miasta Kalisza.
Kaliski parnas literacki
Na wystawę wybraliśmy 14 postaci – tym samym 14 sonetów. Są wśród nich ci najbardziej znani, jak Adam Asnyk, Maria Dąbrowska, Wanda Karczewska, Maria Konopnicka; są i ci mniej obecni w powszechnej świadomości, jak Marian Cezary Abramowicz, Aleksander Braude, Eligiusz Kor-Walczak czy Wojciech Wyganowski; są ci, którzy odeszli niedawno, jak Marek Brymora czy Arkadiusz Pacholski, ale i ci, którzy żyli i tworzyli kilka pokoleń temu, jak Teodor Tripplin; są także kaliscy twórcy żydowscy, Roza Jakubowicz i Herszel Solnik.
„Do czytania wierszy w domowym zaciszu czy słuchania recytacji w bibliotece jesteśmy przyzwyczajeni. Do lektury na ulicy z pewnością nie” – mówi Robert Kuciński, dyrektor kaliskiej Biblioteki. „Mamy nadzieję, że graficzną formą sonetów Izy Paszek, wyeksponowanych przed Biblioteką Główną, zatrzymamy ludzi przechodzących obok. Sprawimy, że wrócą do lektury poezji oraz zechcą bliżej poznać poetów związanych z naszym miastem, tym bardziej że kod QR odnosił będzie oglądających do zakładki na naszej stronie, gdzie prezentujemy biogramy i filmy” – dodał dyrektor. „To nasz pierwszy w tym roku akcent w dziele promocji słowa poetyckiego. Na razie więcej nie zdradzę, ale planujemy nie tylko spotkania z uznanymi twórcami, ale także ciekawe, rzekłbym oryginalne, zdarzenia poetyckie”.
„Wystawa spajająca w graficznej formie moje sonety i portrety pisarzy stwarza szansę na przypomnienie i na zachowanie ciągłości pamięci o nich oraz – czego sobie, naszym bohaterkom i bohaterom, a także Państwu życzę – spowoduje zainteresowanie ich postaciami i twórczością” – powiedziała Izabela Fietkiewicz-Paszek, która działalność literacką łączy z recenzencką i popularyzatorską, m.in. jako autorka świetnego wideobloga „Krótka piłka”.
Plenerowy system wystawienniczy
Warto zauważyć, że wystawa „Koniec srebrnej nitki” będzie pierwszą ekspozycją na nowym systemie wystawienniczym zrealizowanym przez bibliotekarzy na prośbę czytelników w ramach Budżetu Obywatelskiego. System jest nietypowy, bo złożony z pięciu modułów w formie obrotowych brył o trójkątnej podstawie. Każdy moduł ma trzy ścianki, co daje możliwość eksponowania w sumie piętnastu plakatów. Specjalne łożyska dają możliwość łatwego obracania i dowolnego układania plansz przez oglądających. Specjalnie dla Biblioteki system zaprojektowała oraz wykonała firma ROBIĘ CO MOGĘ Łukasza Jaskóły. To on zaproponował dodatkowo, aby na cynkowanych ściankach tylnych widniały portrety kaliskich pisarek i pisarzy. W ten sposób biblioteczny system wystawienniczy nawet w chwili zmiany ekspozycji nie będzie pusty.