Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Od pląsów starożytnych Greków do viralowych układów rytmicznych na TikToku. Spotkanie z dr. Juliuszem Protazym Grzybowskim

Biblioteka Główna, ul. Legionów 66

data wydarzenia: 21 czerwca 2022

Dlaczego tańczymy?

Od pląsów starożytnych Greków do viralowych układów rytmicznych na TikToku. Spotkanie z dr. Juliuszem Protazym Grzybowskim, filozofem i wykładowcą dwóch uczelni, odbyło się we wtorkowe popołudnie w Bibliotece Głównej.

„Grecja zginęłaby wtedy, gdybyśmy, powiedział jeden, niemłody już Grek do drugiego niemłodego już Greka, przestali tańczyć” – to fragment pogawędki dwóch greckich rzeźbiarzy, którą przytacza Juliusz Grzybowski w swej książce „Państwo tańczące...”, traktując jako fundamentalny dla swego naukowego bądź co bądź przedsięwzięcia. Jego refleksje, choć wywiedzione z mitologii i filozofii, stały się podnietą do rozmowy o znaczeniu tańca w dawnych czasach, w różnych kulturach oraz we współczesnej Polsce. Czy dla człowieka XXI wieku mają znaczenie słowa Platona: „śpiewać i tańczyć to być dobrze wykształconym”? Dlaczego zdaniem słynnego filozofa taniec ma wymiar nie tylko pedagogiczny, ale także polityczny? Czy taniec może mieć siłę państwotwórczą? Czy władza boi się tańca i tancerzy? Ile wspólnego mogą mieć z dawną taneczną wspólnotą dyskoteki czy koncerty? Czy do zbiorowego przeżycia tanecznego można zaliczyć układy choreograficzne z TikToka? To tylko niektóre pytania, które zadał gościowi we wtorkowe popołudnie w Galerii 66 Robert Kuciński, dyrektor MBP w Kaliszu.

Premiera książki „Państwo tańczące. Mitologiczne źródła Platona nauki o tańcu” była także okazją, by szerszej, pozaakademickiej i pozatanecznej, publiczności zaprezentować utalentowanego wykładowcę, biorącego udział w taneczno-teatralnych działaniach performatywnych, uprawiającego na wysokim poziomie karate shotokan, członka artystycznej rodziny złożonej z aktorów, reżysera i fotografa oraz męża rzeźbiarki i ojca dzieci już odnoszących swe pierwsze sukcesy w obszarach literatury i plastyki. Jego biografia to piękny przykład „wsłuchania się” w swoją młodzieńczą pasję. Można powiedzieć, że tanecznemu doświadczeniu podporządkował swoje zawodowe, naukowe życie. Przeszedł drogę od tancerza amatora do filozofa tańca.

Juliusz Grzybowski jest doktorem filozofii, filologiem klasycznym bez dyplomu, pracuje na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Kaliszu oraz na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Łodzi na kierunku: Choreografia i Techniki Taneczne. Był tancerzem Teatru Tańca Alter w Kaliszu. Zajmuje się głównie filozofią tańca, wolnością oraz niezmiennie Heleną Trojańską. „Państwo tańczące…” to jego pierwsza książka, ale poprzedziły ją dziesiątki artykułów, których lektura tematów już jest fascynująca, np.: „O tym, czy jest miejsce dla wyobraźni w państwie doskonałym, to znaczy o tym, czy wyobraźnia prowadzi do szczęścia”, „O tym czy taniec jest bezmyślny”, „Piękno, czyli wieczność ukazująca się w czasie”, „Lęk przed nieobecnością. O różnicy między młodym i nowym”, „O męstwie, czyli wolności, a także o tym, czy wolność można zagwarantować” czy „Taniec labiryntu albo o tym, co wyrył Przesławny Kulawiec na tarczy Achillesa”. Ma na swym koncie również próby literackie – jego opowiadanie „O starym sadzie, piłce nożnej i plastelinowej babce” zdobyło Grand Prix na festiwalu Konfrontacje w Lesznie.

Spotkanie poprzedził niezwykły występ tancerek ze Studium Animatorów Kultury w Kaliszu, którego choreografia inspirowana była motywami mitologicznymi.

fot.: Monika Sobczak-Waliś, Arkadiusz Błaszczyk, Marcin Galant, Robert Kuciński

Banery/Logo