Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Sztuczna inteligencja w służbie bibliotek

PBP Książnica Pedagogiczna im. A. Parczewskiego, ul. Południowa 62

data wydarzenia: 9 maja 2024

III Wielkopolskie Forum Bibliotekarzy „Historia mądrością, przyszłość wyzwaniem" pod hasłem Sztuczna inteligencja w służbie bibliotek - odbyło się w Kaliszu 9 maja 2024 roku.

W trakcie konferencji dr Bożena Jaskowska z Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Instytutu Nauk o Informacji, przeprowadziła wykład pt. "Autor czy algorytm? Literatura w erze sztucznej inteligencji". Wykład poruszył temat postępu sztucznej inteligencji w kontekście literatury. Przedstawiono przykłady tekstów generowanych przez algorytmy, w tym te, które wykorzystują platformy takie jak Writesonic czy Books by IA. Przywołano także publikacje, które powstały we współpracy człowieka i SI, na przykład zbiór haiku "The sunlight that lost the glass window" autorstwa Xiaoice. Poruszyła także kwestie praw autorskich, które wynikają z tworzenia tekstów przez sztuczną inteligencję, a które obecnie nie są nigdzie uregulowane.

Następnie dr Dominik M. Piotrowski z Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu omówił wykorzystanie cyfrowych narzędzi i platform do tworzenia wystaw bibliotecznych w XXI wieku. Wskazał na różnorodność dostępnych rozwiązań, takich jak Artsteps czy Omeka, które umożliwiają interaktywne prezentowanie zbiorów wirtualnych.

Maciej Danieluk z Zespołu Szkół Powszechnych im. Pierwszych Piastów w Damasławku, Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile, przeprowadził prezentację na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji. Zaprezentował przykłady programów, takich jak Lumen5 czy HeyGen, które pozwalają na tworzenie materiałów filmowych, graficznych i muzycznych przy użyciu algorytmów AI.

W trakcie warsztatów Łukasz Braun z Fundacji Good Culture zaprezentował szereg narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję, takich jak DALL·E 3 czy Sora, a także platformy udostępniające muzykę, takie jak uidio.com czy vizardia. Szczegółowo omówiono zastosowania tych narzędzi w praktyce oraz ich potencjalne korzyści i ograniczenia.

Anna Katarzyna Raczko

Banery/Logo